تبیین دیدگاه تربیت عرفانی بر مبنای آموزه های حکمت سینوی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
- نویسنده مسلم ناظرحسین ابادی
- استاد راهنما سعید بهشتی محسن ایمانی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
این پژوهش از نوع تحقیقات بنیادی - کاربردی است ، روش تحقیق آن تحلیلی-استنباطی، روش جمع آوری اطلاعات، روش کتابخانه ای و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات، روش تحلیل محتواست. نتایج به دست آمده بدین قرارند: تربیت عرفانی عبارت است از اینکه متربی ضمن زندگی در میان مردم و اجتماعات انسانی و بهره مندی از لذات دنیوی، با پیرایش نفس از رذائل و آلودگی های تن و روان و رهایی از دنیای حس و ماده با زهد و عبادت و عقل، با در پیش گرفتن راه سعادت، خود را به فضائل آراسته و با پشت سرگذاشتن مقامات و مراحل سلوک عرفانی به فنای فی الله و بقای با الله نائل گردد. اهداف تربیت عرفانی به دو دسته اهداف غایی و واسطه ای تقسیم می شوند؛ هدف غایی تربیت عرفانی، فناء فی الله و بقاء بالله است. اهداف واسطه ای تربیت عرفانی عبارتند از:بصیرت، عشق، وصول به لذات باطنی، وصول به لذات عقلی و پرورش روحیه اجتماعی متربی. همچنین مبانی، مراحل، اصول و روش های تربیت عرفانیِ مستخرج از این دو نمطِ کتاب اشارات بدین قرارند: مبانی: 1-لذت حقیقی، فقط لذت حسی نیست2-لذات عقلی از لحاظ کمی و کیفی بر لذات حسی برتری دارند3- ادراک حضوری به لذات عقلی موجب شوق به ادراک آنها می شود4-ادراک و نیل به کمالات مبتنی بر فعلیت هر دو قوه نظری و عملی است 5-نفوس بشری در بهره مندی از سعادت ذو مراتب اند6- لذائذ عقلی عارف، در هردو جهانِ فانی و باقی وجود دارد. مراحل تربیت عرفانی: 1-اراده 2-ریاضت3- وقت 4-توغّل5- استیفار 6-انقلاب7- تغلغل 8-مشیّت 9-تعریج 10-ترّدد 11-وصل. اصول تربیت عرفانی: 1- اصل تدریجی بودن تربیت عرفانی 2- اصل توجه به ظرفیت وجودی متربی 3- اصل ملازمت عقلانیت و عرفان4- اصل اعتدال5- اصل اجتماعی بودن تربیت عرفانی. روش های تربیت عرفانی: 1- روش خودشناسی 2-روش تزکیه نفس3- روش تطویع نفس 4-روش تلطیف سرّ . در پایان نیز پیشنهادهای کاربردی ای متناسب با نظام تعلیم وتربیت کنونی ارائه گردیده است کلمات کلیدی: ابن سینا، تربیت عرفانی، مبانی تربیت عرفانی، اهداف تربیت عرفانی، مراحل تربیت عرفانی، اصول تربیت عرفانی، روش های تربیت عرفانی .
منابع مشابه
تربیت عرفانی بر اساس حکمت سینوی (مفهوم، مبانی، اصول، روش ها)
ابن سینا در نمطهای هشتم و نهم اشارات و تنبیهات در مورد تربیت عرفانی مسائلی را مطرح و مختصات و مؤلفه هایی را بیان کرده است. شیخ الرئیس پس از ارائه تعریفی جامع از تربیت عرفانی به تبیین مبانی، اصول و روش های آن پرداخته است. لذت حقیقی از دیدگاه او، فقط لذت حسی نبوده و لذات عقلی از لحاظ کمی و کیفی بر لذات حسی برتری دارند. افزون بر این، ادراک حضوری به لذات عقلی موجب شوق به ادراک آنها می شود. ا...
متن کاملتربیت عرفانی بر اساس حکمت سینوی (مفهوم، مبانی، اصول، روش ها)
ابن سینا در نمطهای هشتم و نهم اشارات و تنبیهات در مورد تربیت عرفانی مسائلی را مطرح و مختصات و مؤلفه هایی را بیان کرده است. شیخ الرئیس پس از ارائه تعریفی جامع از تربیت عرفانی به تبیین مبانی، اصول و روش های آن پرداخته است. لذت حقیقی از دیدگاه او، فقط لذت حسی نبوده و لذات عقلی از لحاظ کمی و کیفی بر لذات حسی برتری دارند. افزون بر این، ادراک حضوری به لذات عقلی موجب شوق به ادراک آنها می شود. از...
متن کاملراههای مهار و تربیت قوّة خیال بر مبنای حکمت اسلامی
قوۀ خیال در نزد حکمای مسلمان جایگاهی ویژه دارد و در تمام عرصههای زندگی بشری - بهویژه در کسب کمالات انسانی - نقشی جدّی ایفا میکند؛ در عین حال، اصلاح و نگهداشت حدّ این قوّه، نیازمند مراقبتهای فراوانی است. حکمای مسلمان با شناختی دقیق از این قوّه و طبیعتش، بر مبنای همان مباحث حِکمی، روشهایی را برای حفظ و تربیت این قوه - در راستای تکامل انسانی - بیان کرده و برشمردهاند؛ هرچند باب مستقلی را ب...
متن کاملتربیت عرفانی از دیدگاه سهروردی
با توجه به رشد فزایندهی انگیزههای عرفانی در جوانان، که سبب رشد مسلکها و دیدگاههای نابخردانه گردیده است، این مقاله به دنبال بررسی دیدگاههای عرفانی برآمده است. بدین جهت دیدگاه عرفانی سهروردی را به لحاظ غنای فلسفی آموزههای عرفانی، مورد بررسی قرار میدهیم تا از منظر او به بررسی مبانی فلسفی، مراحل و شرایط سلوک عرفانی و شناخت دلالت های تربیتی دیدگاه وی مبادرت نماییم. در این مقاله از روش توصیفی ...
متن کاملنظریه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی بر مبنای حکمت متعالیه (نظریه حکمت متعالیه تعلیم و تربیت)؛ مفهومشناسی و روششناسی
هدف از مقاله پیش رو پاسخگویی به دو پرسش بنیادین درباره نظریه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی بر مبنای حکمت متعالیه است. پرسش نخست جنبه مفهومشناختی و پرسش دوم جنبه روششناختی دارد. پیش از تبیین مفهومشناختی این دانش فلسفی اسلامی، نُه گام مقدماتی به ترتیب بیان شده است؛ از سوی دیگر به لحاظ نوشتن عنصر روش در تعریف دانش نام برده، دو روش عمده تحقیقاتی این دانش، یعنی «روش استطباقی» و «روش استنتاجی» همراه ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023